Moje dieťa vôbec NIČ nebaví.

    Bianka bola živel od narodenia. Niektorá mama by na takéto svoje dieťa s predstieraným pohoršením, ale s radosťou a pýchou v hlase, použila slovo: hyperaktívna. Veľa skákala a behala všade, kde sa dalo. Na trampolíne, na matraci, len tak na parketách alebo na tráve. Raz skákala a behala aj u kamarátky na päťtisíc eurovej sedačke. Hmmm, odvtedy nás vlastne k sebe už nezavolala. 

    Na ihrisko s inými mama-kamarátkami sme chodili málo, lebo ak nebolo oplotené a zamknuté, jednoducho tam Bia nevydržala. Jej interakcia s deťmi bola obmedzená akurát na vytrhnutie predmetov z rúk. Necítila som sa príjemne a fakt som strašne chcela mať normálne dieťa. Také, ktoré sa hrá na piesku hodinu. Potom sa príde napiť, ide presýpať kamienky a doma sa zabaví so skladačkou, kým uvarím a umyjem okná v celom byte. Také, ktoré nikomu nič netrhá z rúk a pri pohľade na cudzie jedlo sa neroztrasie od potreby vlastniť ho. Apropo, takto sa raz dostala k úplne neznámemu rezňu, skoro si odhryzla z neviem akého hotdogu položeného na lavičke a v reštaurácií sa ma bežne zákazníci pýtali, či jej môžu dať kúsok zo svojej porcie. Nebolo by na tom nič zvláštne, veď deti sú proste také a cudzie im chutí viac, že áno. Lenže Bianka nikdy nebola tzv. „jedlík“, jedávala málo a prevažne sa dojčila. Ale to už som odbočila.

    Počas Biankiných prvých mesiacov života som sa dopracovala k Montessori pedagogike. Svojou racionalitou si ma úplne získala. Nebolo treba viac a moje nadšenie z toho, aké budem mať JA inteligentné a zručné a šikovné a vzdelané a koncentrované a ďalšie ...né dieťa, prudko narastalo. Rodina dostala zákaz nákupu komerčných hračiek a obchody s Montessori pomôckami začali na mojom nadšení zarábať. Vytriezvela som hneď v úvode. Moje dieťa vôbec nič nebavilo! Iba stále behalo a skákalo. Nebolo schopné si sadnúť a viac ako štyri minúty sa sústrediť na pripravenú aktivitu. Skúšala som rôzne odporúčané varianty, snažila sa ju prilákať a zaujať. Bez úspechu. Páčilo sa jej akurát čítať si knižky. E-D-U-K-A-T-Í-V-N-E, nebudem predsa môjmu dieťaťu čítať obyčajné rozprávky o Červenej čiapočke. Pri prvej knižke vydržala zakaždým dlhých sedem minút, kým sa rozbehla pre ďalšiu. Sadla si, nalistovala obľúbenú stránku. Postavila sa, utekala pre inú. Posadila sa mi do lona, v rýchlosti ju prelistovala, opýtala sa niečo a vyskočila, aby dovliekla nejakú encyklopédiu. 10 kníh vybavených za dvadsať minút. Nedokázala som sa s tým zmieriť. Stále dookola som hľadala, ČO by ju zabavilo. Nebola som schopná – alebo pripravená? – prijať moje dieťa také, aké je. Nechcela som doma skákavého „behača“, chcela som vzdelaného „koncentrovača“. Chcela som dieťa, ktoré baví úplne všetko, čo JA vymyslím. Pretože hodina a pol ovoniavania jednotlivých byliniek a korenín každý deň niekoľko mesiacov, pre mňa nepredstavovalo dostatočne plnohodnotnú aktivitu. Ani otváranie a ovoniavanie krémov v skrinke nad umývadlom, pri ktorom spokojne trávila denne pár desiatok minút. A už vôbec nie hodinové pokusy o zapaľovanie a sfukovanie sviečok. Potrebovala som viac. Aby priraďovala páry z pexesa, prelievala, presýpala, ukážkovo lyžičkovala fazuľky z mištičky do mištičky. Aby ju zaujímalo kreslenie a maľovanie a aby z plastelíny vytvárala rôzne neidentifikovateľné kreácie. 

Alebo aspoň skladala lego. Proste, aby ju NIEČO bavilo dlhšie ako tie krátke štyri minúty. Hračky v materských centrách alebo na návštevách u mama-kamarátok ju zabavili na čas, ktorý je úplne zbytočné spomenúť. Zato zoskok zo sedačky na zem sa stal bežnou disciplínou v každej obývačke.

    Až teraz, keď má tri a pol roka, som schopná uvedomiť si, že všetky tie moje očakávania na toho mini tvora boli prehnané a on mi ich ani pri najlepšej vôli nemohol naplniť. Lebo Bianka proste nie je dieťa kamarátky, ktoré sa u nás dokáže prehrať hodinu a pol s dreveným vláčikom. Samé. Kým Bianka počas toho trikrát obehne byt, dvadsať krát sa nadojčí, preskočí pár krát z trampolíny na sedačku. Štyrikrát vytrhne vláčik z rúk tomu ticho sa hrajúcemu dievčatku, aby s ním mohla utekať vedľa do izby a zoskočiť zo šamlíka na matrac. Je to proste skákavý behač, ktorý sa sústredí a koncentruje skrátka o niečo ťažšie. A to je celé. To nie je vôbec zlé alebo dobré alebo ne-normálne. A nie je mi to ľúto. Veď dokáže tak veľa vecí. Skákať na trampolíne do výšky „25 tisíc“ metrov, rozoznať v jedle množstvo byliniek a korenín podľa vône. Dokáže celý deň iba tak behať, skákať a vychutnávať si pohyb v celej svojej kráse a jednoduchosti. Strašne veľa sa smeje a teší z takej obyčajnej maličkosti, ako je spoločný beh so mnou okolo fontány. Už sa nezameriavam na to, že moje dieťa NIČ nebaví, už rozmýšľam nad tým, koľko rôznych - svojich vlastných- záujmov moje dieťa má. Montessori pomôcky som odložila do skrine už dávno, ale teraz pomaly uvažujem, že nastal čas ich opäť povyťahovať. Ako Bia rastie, skáče a behá síce rovnako veľa, ale jej sústredenosť sa každým dňom prehlbuje. Občas už vydrží aj pri tom legu tak, ako som si kedysi predstavovala. Zručnosti presýpania a prelievania si trénuje v reálnej kuchyni pri reálnom varení a v reálnom čase. 

A verte mi, aj napriek tomu, že pred rokom by zo stoličky akurát tak zoskočila, dneska neodmietne ponuku presypať múku do misy či lyžičkou nasypať bylinky do polievky.

 

Diskusia

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok